Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam;
  • adres;
  • woonplaats;
  • geboortedatum.

Aanvraag Registratie Niet-Ingezetene (RNI)

Bent u uitgeschreven als inwoner van Nederland? Dan kunt u bij een aantal landelijk vastgestelde gemeenten een uittreksel uit de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) aanvragen met uw vertrekgegevens.

Wat kost het?

 € 11,60

Online aanvraag

logo DigiDIndien u kiest voor een online aanvraag mag u uw uittreksel(s) binnen drie werkdagen thuis verwachten.

Gebruik na 13 mei

Logt u in na 13 mei kan het zijn dat u niet meer kunt inloggen op diensten die gebruik maken van Digid.

Hieronder staan de minimum vereisten voor apparatuur

Voor uw computer

  • Windows 7 / 8.1
  • Windows 10
  • Apple: OSX 10.9.4 of hoger

 
Voor mobiele apparaat

  • iPhone of iPad: iOS 7 of hoger
  • Androïdtelefoon of -tablet: Android 6 of hoger

 
Daarnaast moet u uw browser (internet Explorer, Chrome, Safari) updaten naar de meest recente versie.”

Direct aanvragen

Wat moet ik doen?

Vraag het uittreksel op één van de volgende manieren aan:

  • online
  • persoonlijk; maak een afspraak
  • schriftelijk
  • door iemand anders laten afhalen (machtigen). Let op! U kunt alleen iemand machtigen die 18 jaar of ouder is; maak een afspraak

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U kunt een uittreksel hiervan aanvragen via https://www.nijmegen.nl/diensten/uittreksels-en-verklaringen/uittreksel-rni-en-bewijs-van-uitschrijving/(externe link). Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.

Hiervoor dient u een afspraak te maken.

Wat moet ik meenemen?

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Heeft deze informatie u geholpen?