Het reizen met het openbaar vervoer is in de loop der jaren veranderd. Waar u vroeger nog met een papieren kaartje kon reizen, is dat nu met de OV-chipkaart. En uw reis plant u niet meer met een papieren dienstregeling, maar via een website of een app. Bovendien zijn er de laatste jaren meer vervoersmogelijkheden bij gekomen, waarvan u gebruik kunt maken.

Hulp van OV-ambassadeurs

OV-ambassadeurs hebben veel kennis van het openbaar vervoer en helpen (onervaren) reizigers graag op weg bij hun reis. Zij beantwoorden vragen, geven presentaties over het reizen met bus, trein, buurtbus, wensbus of haltetaxi en begeleiden proefreisjes.

OV-spreekuur 2024

Wilt u graag met het openbaar vervoer reizen, maar kunt u wel wat hulp gebruiken? Bent u onzeker omdat u lang niet meer met de bus of trein heeft gereisd? Of heeft u een speciale vraag? Maak dan kennis met onze OV-ambassadeurs en bezoek vrijblijvend een inloopspreekuur. Tijdens een inloopspreekuur kunt u uw persoonlijke vragen te stellen. De inloopspreekuren worden elke 2e maandag van de maand gehouden. Onze OV-ambassadeurs zitten klaar in ’t Môks Café, van 10:30 - 12:00 uur op:

  • 8 januari
  • 5 februari (in verband met Carnaval niet op 12 februari)
  • 11 maart
  • 8 april
  • 13 mei
  • 10 juni

U krijgt advies en hulp bij bijvoorbeeld:

  • De OV-chipkaart, de aanschaf, het opladen en hoe de OV-chipkaart werkt.
  • Het overstappen en in- en uitchecken bij verschillende vervoerders.
  • Verschillende tarieven, welk abonnement past bij u.
  • Het plannen van een reis met bus en/of trein.
  • De buurtbus en andere vervoersmogelijkheden in uw regio.

Telefonisch spreekuur

Van maandag tot en met vrijdag kunt u via telefoonnummer (077) 205 2001 contact opnemen met onze OV-ambassadeurs.

  • Maandag: 10.00 tot 12.00 uur / 18.30 tot 20.00 uur.
  • Dinsdag: 10.00 tot 12.00 uur / 13.30 tot 15.00 uur.
  • Woensdag: 10.00 tot 12.00 uur / 18.30 tot 20.00 uur.
  • Donderdag: 10.00 tot 12.00 uur / 13.30 tot 15.00 uur.
  • Vrijdag: 10.00 tot 12.00 uur.

Proefreisje maken

Wilt u in de praktijk ervaren hoe het één en ander tegenwoordig in z’n werk gaat? Ga dan mee op een proefreis in een kleine groep met leeftijdsgenoten. U krijgt uitgebreid uitleg over hoe alles werkt. Er is volop tijd om vragen te stellen. De reiskosten die u maakt zijn voor eigen rekening. Uit ervaring blijkt dat senioren de proefreis erg waarderen en vertrouwen geeft om daarna zelfstandig te kunnen reizen. U kunt zich aanmelden via (038) 45 40 130.

Openbaar vervoer gemeente Mook en Middelaar

  • Lijnbus 83: Nijmegen – Venlo, met haltes in Molenhoek, Mook en Plasmolen aan de Rijksweg.
  • Buurtbus: Vaste dienstregeling met haltes. Wilt u op een ander punt van de route in- of uitstappen, dan kunt u uw hand opsteken en kijkt de chauffeur of het veilig kan.
    • Lijn 569: Malden – Middelaar.
    • Lijn 564: Molenhoek – Groesbeek.
  • Trein (Arriva): Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond met station Mook-Molenhoek als tussenstation.

Alternatieve lokale vervoersmiddelen

  • Wensbus: Vervoer van deur tot deur in Gennep, Plasmolen en Middelaar middels reservering.
  • Zonnebloemauto: Huurauto / -busje geschikt voor rolstoelvervoer.
  • WMO-vervoer (Avan): Vervoer op basis van een WMO-indicatie.

ikwilvervoer.nl

Op de website ikwilvervoer.nl vindt u alle mogelijkheden van openbaar vervoer die er bij u in de buurt zijn.

Informatie

Meer informatie over het project zelf en de samenwerkende partners is te vinden op www.kommeesamenoppad.nl(externe link)