Van 2024 tot 2028 wordt er gewerkt aan de vernieuwing van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Swietelsky Rail Benelux voert het project uit in opdracht van ProRail, in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg, Provincie Noord-Brabant en Provincie Gelderland. 

Project Maaslijn

Het project Maaslijn bestaat uit een groot aantal aanpassingen en verbeteringen van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Zo wordt het spoor op vier locaties verdubbeld: bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Er komen nieuwe wissels. Er worden bogen verruimd om een hogere snelheid mogelijk te maken. De veiligheid van ruim 20 overwegen wordt verbeterd. En: het volledige traject wordt geschikt gemaakt voor elektrische treinen. Aanvullende informatie over wat er per gemeente gaat gebeuren staat op: www.prorail.nl/projecten/maaslijn

Planning werkzaamheden

De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart, waarbij maatregelen worden genomen ter bescherming van flora en fauna. In 2024 worden er diverse bodemonderzoeken uitgevoerd, kabels en leidingen verlegd, waar nodig struiken gesnoeid en kapvergunningen aangevraagd. In aanloop naar de definitieve start van de (ver)bouw van de Maaslijn vindt er in 2024 eerst nog preventief onderhoud plaats. Dit betekent dat er op de volgende dagen geen treinen rijden:

  • 1-3 juni: werkzaamheden op het spoor tussen Molenhoek en Blerick;
  • 1-10 juni: werkzaamheden op het spoor tussen Boxmeer en Blerick;
  • 10-13 augustus: werkzaamheden op het spoor tussen Venray en Blerick.

De verwachting is dat in 2025 gestart wordt met de technische uitvoering van de werkzaamheden.

Brief omwonenden Maaslijn

Omwonenden van de Maaslijn – in een straal van 300 meter om het spoor – hebben in april een brief ontvangen met praktische informatie over voorgenomen werkzaamheden in 2024, een vooruitblik naar de komende jaren en verwijzingen naar verschillende informatiebronnen om up-to-date te blijven.