Gemeente onderzoekt mogelijkheden voor vrijliggend fietspad Heumensebaan
De gemeente Mook en Middelaar onderzoekt de haalbaarheid van een vrijliggend fietspad langs de Heumensebaan in Molenhoek. Dit sluit onder andere aan bij het gemeentelijke Mobiliteitsplan, waarin meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers centraal staat.
Onderdeel van het project ‘Opwaardering Maaslijn'.
De timing lijkt gunstig. Als onderdeel van het project ‘Opwaardering Maaslijn’ wordt het spoorviaduct bij de Heumensebaan (het bruggetje) vernieuwd. Daarbij blijft het een viaduct met één rijstrook, die zodanig wordt afgeschermd dat breder of zwaarder verkeer er niet overheen kan. Tegelijkertijd komt er meer ruimte voor langzaam verkeer, onder meer door de aanleg van een losliggend fietspad. Dat biedt een logisch moment om te bekijken of we ook het aangrenzende fietstraject kunnen verbeteren.
Drukke route
De Heumensebaan is nu een drukke route waarop fietsers de rijbaan delen met gemotoriseerd verkeer dat 60 km/u mag rijden. De huidige situatie is niet ideaal voor scholieren of minder ervaren fietsers. Een alternatieve route via het Jachtslot is weliswaar rustiger, maar ligt afgelegen, kent een aanzienlijk hoogteverschil, is geen officiële route en is in eigendom van Natuurmonumenten.
Veiligheid en verbinding
De verbinding tussen (station Mook-)Molenhoek en Groesbeek wordt gebruikt door forenzen, scholieren, recreanten én mountainbikers. Een vrijliggend fietspad, dat een nog ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk is, draagt bij aan een veiligere verkeerssituatie voor al deze doelgroepen. Het sluit aan op het fietspad dat de gemeente Berg en Dal eerder heeft gerealiseerd tot aan de gemeentegrens en maakt deel uit van het MaasWaalpad. Het vrijliggende fietspad draagt niet alleen bij aan de verkeersveiligheid, maar stimuleert ook het gebruik van de fiets in plaats van de auto. Door de comfortabele en veilige route kiezen mensen sneller voor de fiets – ook inwoners van Groesbeek die naar station Mook-Molenhoek reizen.
Kosten en financiering
De aanleg wordt voorlopig geraamd op circa 900.000 euro (exclusief btw). De gemeente heeft inmiddels een subsidie van het Rijk ontvangen van ruim 139.000 euro. Dat geld is bestemd voor verkeersveiligheidsmaatregelen en moet uiterlijk in 2026 besteed zijn. Er wordt gekeken naar aanvullende (regionale) financieringsmogelijkheden, maar een aanzienlijk deel – ongeveer 750.000 euro – zou op dit moment voor rekening van de gemeente komen.
Samenwerking en afstemming
De plannen bevinden zich nog in een verkennende fase. De gemeente is in gesprek met Natuurmonumenten over de mogelijke route, die deels over hun grondgebied loopt. Er wordt gewerkt aan een intentieovereenkomst om afspraken vast te leggen en vervolgstappen mogelijk te maken.
Voorzichtig vooruit
Hoewel het college van burgemeester en wethouders het belang van dit fietspad onderstreept, is het project nog niet voorgelegd aan de raad. Eerst wordt het verder uitgewerkt en wordt er gezocht naar een passende vorm van financiering en samenwerking. De raad is hierover geïnformeerd, maar er ligt nog geen voorstel ter besluitvorming. Op deze manier wil de gemeente zorgvuldig handelen en tijdig afstemmen, zonder verwachtingen te wekken of stappen vooruit te zetten waar nog geen draagvlak voor is. Tegelijkertijd ziet het college dit als een kansrijk moment om te investeren in een veilige en toekomstbestendige fietsverbinding.