In de basisregistratie personen (BRP), de officiële naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie, staan persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente Mook en Middelaar. Uw adres is er bijvoorbeeld te vinden, maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen.

Automatisch doorgegeven

Deze gegevens worden veelal automatisch doorgegeven aan de overheid en maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct op de informatie uit de BRP. Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Geheimhouding van uw gegevens

De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan:

  • Derden (zoals een curator of advocaat voor het opstellen van dagvaardingen)
  • De stichting interkerkelijke ledenadministratie (die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen)
  • Overige niet-commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren.

Schriftelijk verzoek

U kunt de gemeente schriftelijk verzoeken om aan de voorgenoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisregistratie te verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar bij het KlantContactCentrum (KCC). Nadat uw verzoek is verwerkt ontvangt u daarvan een bevestiging. Wilt u overigens weten aan wie in de het afgelopen jaar gegevens over u zijn verstrekt dan kunt u daarvan schriftelijk een overzicht opvragen bij de gemeente. Binnen enkele weken krijgt u dit overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.

Actuele gegevens in basisregistratie

Het is van groot belang dat de over u in de basisregistratie opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met het KCC van de gemeente. Over uw rechten en verplichtingen in het kader van de basisregistratie is een folder beschikbaar. Deze folder kunt u verkrijgen bij het KCC.